Solbeskyttelse og fakta

Ingen børn bør blive solskoldet når de er i dagtilbud.

Derfor skal børn i dagtilbud beskyttes mod solen, når uv-indekset er 3 eller mere. I Danmark er det typisk i månederne fra april til september.

Skygge: Vi skal som dagtilbud sørge for skyggemuligheder, når børnene er uden for i solen. Legepladsen er indrettet, så børnene kan lege i skyggen, når solen står højest. Dette med:

• Større træer der giver skygge samt vores to legehuse
  • Solsejl over sandkassen i vuggestuen
  • Legestativets "jord etage" i vuggestuen
  • Overdækkede læringsmiljøer som ved tunellen, hovedingangen og i samt bag værkstedet
  • Skyggehuler i bøgebuskene
  • Flytbar parasol

Tøj og solhat: Tildækning af huden med tøj og solhat er rigtig god beskyttelse mod uv-stråling. I skal som forældre give jeres børn let tøj på hjemmefra, som mindst går til knæ og albuer, samt en bredskygget solhat, når vi går ind i de varme dage.

Solcreme: Når uv-indekset er 3 eller mere, bliver børnene smurt med solfaktor 15, der hvor tøj ikke dækker huden. Vi smører med svanemærket og allergimærket solcreme (faktor 30). Såfremt i ønsker jeres barn smurt i et særligt mærke, medbringer i blot dette. I skal som forældre smøre jeres børn ind, inden de møder i dagtilbud - medarbejderne skal sikre sig, at børnene er smurt, inden de går ud, og det gør vi gerne både formiddag og eftermiddag.

Særligt udsatte børn, der er særligt lyse i huden, og børn med mange fregner eller rødt hår er ekstra udsatte og bliver beskyttet ekstra med skygge og tøj/ekstra indsmøring. Lad os vide, hvis jeres barn har dette behov - så vi kan sikre os tilpas beskyttelse med solcreme og evt. brug af højere faktor. Børn med mørk hud har et naturligt forsvar mod solens uv-stråling, men kan også blive skoldede og få hudskader. De smøres derfor som alle børn i Gørslev børnehus.

Uv-indekset: Det kan være svært at vurdere, hvornår uv-indekset er 3 eller mere på legepladsen. Sundhedsstyrelsen, Miljøstyrelsen, TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse tilbyder en gratis app kaldet ’UV-INDEKS’ og den benytter Gørslev børnehus som guideline til hvornår vi begynder at benytte solcreme og beskyttelse. Temperatur og uv-indeks hænger ikke nødvendigvis sammen. Uv-indekset kan nogle gange godt være højt, selvom det er køligt (især om foråret ved blå himmel) og der er skyer på himlen - så vi smører og leger ude.

sol

Hold ikke børnene indendørs: Børnene bør ikke holdes indenfor, når solen er stærk. Det er nemlig vigtigt, at børnene har mulighed for at være fysisk aktive udenfor, og sollys er nødvendigt for at danne D-vitamin. Solen er vores vigtigste kilde til D-vitamin. D-vitamin dannes hurtigt i huden, så der er ikke behov for længerevarende ophold i solen.

Når vi har høj sol og temperaturen stiger i Gørslev børnehus arbejder vi med følgende:

• Vand i drikkedunke og på større tank + kopper til vuggestuebørnene, der tilbydes oftere.
  • Ønsker om frugt - til vores frugtordning - der har højt væske indhold og naturligt sukker på de varme sommerdage
  • Pauser fra solen og mulighed for at trække sig over i skygge aktiviteter
  • Vandleg
  • IS/frugtis/smoothies på de varmeste dage

Find flere fakta om solbeskyttelse i vedhæftede fil.

fakta om solbeskyttelse for børn.pdf

Shape Created with Sketch.