Vores profil

VELKOMMEN TIL DET GODE BØRNELIV - I Gørslev børnehus.

Vi er Køges mindste dagtilbud, men fyldt med tid og rum til omsorg, leg, deltagelse, fordybelse og læring gennem hele dagen.

Gørslev børnehus har adressen  Lundegårdsvej 2, 4100 Ringsted. Vi ligger ved siden af Ellebæk skolen, men har til forskel fra skolen, indgang fra Slimmingevej

Vi har 35 børn i børnehuset, som har samme pladsnormering. Til vores børnehus følger 9 faste pædagogiske medarbejdere samt en dagtilbudsleder. Dertil en inklusionspædagog samt en pædagog under uddannelse til Sprogtrappevejleder.

Børnehuset er et integreret hus, med børn i alderen 0 til 6 år, fordelt på to store stuer.

Anemonestuen er vuggestuedelen og sætter rammerne om de 0 til 3 årige.

Solsikkestuen er børnehavedelen og her har vi børn fra 3 til 6 årige.

Børnene flytter fra vuggestuen til børnehaven når de af os vurderes at være klar til dette, alle børn er forskellige. Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn, og i en god dialog med forældrene, får vi planlagt overgangen trygt og tillidsfuldt for alle.

Vi har ikke madordning i huset. Jeres barn skal derfor have egen madkasse med, også til formiddag/eftermiddag hvor der serveres det frugt barnet har med i børnehavedelen. Vuggestuens børn medbringer et stykke frugt hver dag, som skæres til formiddag/eftermiddag. I et lille hus som vores prioriterer vi tiden med børnene, frem for i køkkenet. Vi tilbyder mælk eller vand til frokost, og vand til frugt. Vi tilbyder ligeledes morgenmad til de børn som er her i huset fra morgenstunden: 06:30-07:15:00

Hver dag arbejder vi for at alle børn og forældre føler sig imødekommet og trygge ved at komme her. Vi arbejder med glæde for at både børn og forældre her vil opleve nærværende, smilende, aktive voksne i samspil og fordybelse med børn. Vi har altid tid til en samtale omkring jeres barn/børn - hvis i ønsker dette, så finder vi sammen en tid.

I Gørslev børnehus arbejder vi med den pædagogiske filosofi: Reggio Emilia.

Reggio Emilia inspireret dagtilbud

En bærende tanke i Reggio Emilia pædagogikken er at udvikle alle børnenes udtryksmuligheder. At ‘børn har hundrede sprog’ – der skal fremmes. Den voksne skal ikke alene påvirke på hvilken måde barnet vil eller skal have mulighed for at udtrykke sig. Derfor anvender vi mange legematerialer som oftest ikke er færdige.

Eksempelvis er dukker, biler og puslespil meget givne hvordan man anvender dem i leg, udvikling og udtryk. I Reggio Emilia legen får barnet særligt andre typer af ”ufærdige materialer” som åbner muligheden for at vride og vende sin fantasi. Barnets legesyge forundring benyttes ved at pædagogen ser sig selv som medforsker i alle livets dele som er nye for barnet. Skabelse, observation og dokumentation har stor betydning i aktiviteter. Barnet ses i Reggio filosofien som rigt, kompetent og nysgerrigt.

K

I et Reggio Emilia inspireret dagtilbud skal omgivelserne indbyde til deltagelsesmuligheder for alle. Dette skaber stærke børnefællesskaber og en stærk undringskultur, som bærer hverdagens læringsprocesser sammen med børn.

Vi arbejder derfor med pædagogisk tilrettelagte hverdage som tager udgangspunkt i børneperspektivet og læreplanerne.

Der bliver lagt vægt på naturmaterialer, flerfunktionelle møbler og redskaber. Voksne, børn og til tider forældre har indflydelse på den indretning der bliver foretaget, så rum bliver udnyttet fuldt ud og forbliver spændende og foranderligt.

Der fokuseres også på at rummene skal understøtte refleksion over de oplevelser børnene har skabt/deltaget i.

Børn er nysgerrige af natur. Der er fyldt med spørgsmål i børns lege og hverdagsrutiner. Derfor er barneperspektivet, nysgerrighed og det at lytte samt udfolde emner fra flere vinkler centralt i Reggio Emilias pædagogiske tænkning.

ele

I et Reggio Emilia dagtilbud understøttes børns udvikling af:

• Et alsidigt stærkt sprog og sprogforståelse
  • Selvværd og selvtillid gennem samspil og nærvær
  • Det individuelle barns styrke og det at kunne tage beslutninger i fællesskab
  • Ansvar, handlekraft og social afkodning
  • Hjernero og resiliens
  • Fordybelse samt koncentration

Gennem det fælles bånd barn og voksne imellem. Det kræver tillid, tryghed, forberedelse, deltagelse, guidning og dedikation af de voksne.

Vi arbejder med at hjælpe børnene til at medinddrage hinanden, respektere når en legekammerat siger fra og bidrage med ideer til udvikling af leg. Vi prioriterer at tilbyde børnene varierede legefællesskaber: samlinger, fælles ture, ved spisning, påklædning i garderoben og i ustrukturerede lege så det enkelte barn oplever at have en palet af legekompetencer, det kan benytte sig af på sin videre færd.

I det at vi er et lille hus, har vi også de perfekte rammer, til at arbejde med børn i et lavere tempo, og give barnet lov til at finde rolige stunder, i en også spændende hverdag.